Vila ist för markarbete

Idag var jag fett taggad till att rida i ridhuset, hade planerat att rida markarbete och försöka få till galoppen lite bättre med hjälp av galoppbommar. Men a såklart privatstallet får ju såklart inte rida i ridhuset nu på 2 veckor, det suger hårt som fan och just nu när vi har lov också. Aja det är ju sånt som händer, får lära sig att leva med sånt helt enkelt. Dessutom skulle jag sova hos alexandra och då skulle jag kommit till henna grymt sent så jag beslutade att ponnyn fick stå idag.
Så här ser övningen jag tänkte göra ut

1. Galoppbommar, hjälper mig och min häst att få en rund luftigare galopp samt lättare för mig att hitta en bra takt/tempo i galoppen och få honom lyfta mer på bakbenen, vilket han verkligen behöver just nu. Hjälper också till att träna på att reglera galoppen.
2. Travbommar i en volt. Hinder/Bommar på böj är bra för att träna upp ryttarens blick. Cavalettibommar är bra för att både ryttare och häst måste tänka. Cavaletti bommar ger fina muskler, om du till exempel har en bukig häst är det bra om du tränar cavalettibommar just för att träna upp magmusklerna på din häst. Magmusklerna i cavaletti blir tränade eftersom hästen måste lyfta på benen och det är väldigt nyttigt med upphöjda bommar också på så sätt.
3. En enkel bom på marken och koner efter, jag hade tänkt att rida den övningen i galopp. Iaf man börjar med att galoppera över bommen på marken och sedan saktar av till skritt mellan konerna. Bra övning tycker jag för att man har verkligen bestämt vart man ska sakta av någonstans, det gör hästen lite mera lyhörd. Efter ett tag när man kännt att man fått igenom den övningen kan man lägga ihop den med övning 1. Att man saktar av till skritt och sedan fattar galopp igen och fortsätter över galoppbommarna.
Kommentera hjärna vad ni tycker!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0